Konuşmacı, Kur’ān’da Sosyal Gruplarla ilgili bazı kelimelerin belirlenmesi ve sınıflamasını içeren sunumunda; Kur’ān’ın kendine ait bir “dünya görüşü” olduğunu ve dünya görüşü çerçevesinde Arap dilinde grup ifade eden kelimelerin hem tabii sosyal grupları hem kendi dünya görüşüne uygun bir anlam ve içerik kazandırdığını vurguladı.
Kur’ān’dan bazı değişik kullanım örnekleri vererek, ele alınan sosyal grup ifade eden kelimelerin kavramsal çözümlemeleri yapılırken içerik ve kapsamının çok iyi incelenmesi gerektiği konuşmacı tarafından belirtildi.
Grupları gösteren kelimelerin anlamın sahasının bağlamına göre, temel anlam veya yan anlam taşıdığını; bunların niteliğinin, niceliğinin ve sosyal tezahürlerinin neler olduğunun anlatıldığı bölümde Kur’ān’dan kullanım örnekleri gösterildi. Kur’ān’da bulunan kelimelerin “farklı bağlamı” ve “farklı anlamlarına” işaret edilerek, Kur’ān’da geçmiyor, değinilmiyor denilen bazı konuların örnek vermek gerekirse, siyaset konusunda yönlendirici ve ilke bazında ne kadar kelime zenginliğinin bulunduğunun görülebileceği şöyle sıralandı:
1- Egemenlikle ilgili kelimeler
2- Yönetimle ilgili kelimeler
3- Siyasî liderlikle ilgili olan kelimeler
4- Siyasî davranışla ilgili kelimeler
6- Siyasî coğrafyaya ilişkin olan kelimeler
Sosyal grup ifade eden kelimelerin bir kısmının salt “tabiî grupları” gösterdiğini, bazılarının “İnanca bağlı toplulukları, diğer bazılarının” soy, kök, aidiyet” e ilişkin olmak üzere kendine ait niteliği ve niceliği bulunan ve değişkenlik arz eden insan topluluklarını anlattığı ifade edildi.
Sosyolojik, siyasî ve ideolojik kavramsallaştırmalar sonucunda kültür hayatında pek çok grup ifade eden kelimelerin; metnin bağlamı dışında ve anlam kaymasına uğrayarak kullanıldığını belirterek, kavim, millet ve ümmet kelimelerinin kullanımındaki içeriksel değişiklikleri örneklendiren Halil Rahman AÇAR’ın konuşması, katılımcıların sorularının cevaplanmasının ardından sona erdi.